Dennis Vink (Nyenrode Business Universiteit): Waarom Air France-KLM vastloopt – EBIT-marge is geen rendement
De weg van kortetermijnmarge naar langetermijnrendement.
De discussie over winstgevendheid binnen Air France-KLM wordt al maanden gedomineerd door één cijfer: de winstmarge. Topman Ben Smith waarschuwde onlangs dat KLM moet worden hervormd omdat “de groep anders geen winstgevend bedrijf meer heeft”. Tegelijk mikt het groepsprogramma Back on Track op een EBIT-marge van meer dan 8% in de periode 2026–2028.
Die ambitie klinkt overtuigend, maar rust op een fundamentele misvatting over wat winstgevendheid werkelijk is. Door de blik te vernauwen tot marge, verliest de groep zicht op rendement, en dus op waardecreatie. Het resultaat is een gebrekkige diagnose. Winstgevendheid laat zich namelijk niet samenvatten in één marge voor de hele groep. One size does not fit all.
Voor Air France-KLM betekent herstel niet dat de marge omhoog moet, maar dat het rendement op geïnvesteerd kapitaal (ROIC) omhoog moet. Voor Air France vraagt dat om balansherstel en schuldreductie; voor KLM om een kritische analyse en het heroverwegen van kostenmaatregelen die op korte termijn marge opleveren, maar op lange termijn de productiviteit en kwaliteit juist onder druk zetten.
[....]