‘We willen dat zorg voor iedereen betaalbaar blijft’

Bas van Hoorn in gesprek met Jan-Huug Lobregt (Partner bij PwC)

Bas van Hoorn startte twee jaar geleden midden in de coronacrisis als directeur governance, risk & compliance bij CZ. Daarvoor werkte hij voor de zorginkoopdivisie van de zorgverzekeraar. Samen met Jan-Huug Lobregt, partner bij PwC, spreekt hij in dit interview onder meer over de lessen die hij leerde uit de pandemie en hoe je als zorgverzekeraar omgaat met duurzaamheid. Ook laat Van Hoorn zich kritisch uit over het risicovereveningssysteem. ‘Chronisch zieken zijn niet goed gecompenseerd in het huidige systeem. We zouden mensen veel meer maatwerk kunnen bieden.’

Van de zee naar kantoor

De dagelijkse routine start voor Van Hoorn vroeg in de ochtend. Voordat hij aan het werk gaat, maakt hij eerst een wandeling met zijn honden. ‘Ik woon aan het bos en ‘s ochtends vroeg is voor mij het moment van de dag om even te bewegen. Daarna is het een kwestie van het nieuws doornemen, de berichten van je teams checken en kijken wat je ermee kunt doen. Wat ik fijn vind, is niet aan te schuiven in de file. Ik start de ochtend eerst online, daarna volgen de gesprekken op kantoor.’

Van Hoorn werkte voor zijn avontuur bij CZ dertien jaar als officier bij de marine. Toen hij daarna wat anders zocht, wilde hij iets doen waar hij maatschappelijke impact kon maken. Toen kwam hij bij de zorgsector uit. ‘In 2002 bedacht ik mij dat de zorg een sector is die de komende jaren alleen maar gaat groeien. Uiteindelijk koos is voor zorgverzekeraar CZ. En als we in de toekomst kijken, houdt de groei in de zorg niet op, denk ik.’

Jan-Huug Lobregt werkt al 26 jaar bij PwC. ‘Ik begon als junior consultant. Toevallig is dat Stichting Ziektekostenverzekering voor de Krijgsmacht mijn eerste klant was. Dat is de verzekering die de marine gebruikt, omdat zij natuurlijk met een ander soort risico’s te maken heeft. Nu houd ik me bezig met de audit en advisering voor verzekeraars. Ik heb in het verleden samen met Bas een aantal projecten gedaan.’

‘Zorgverzekeraar is de regisseur op het middenveld’

Van Hoorn vindt het als directeur governance, risk & compliance belangrijk dat CZ voldoet aan de wensen en de behoeften van de klant. ‘Dat is stap één. Mensen die contact opnemen met CZ willen goede zorg. We hebben veertigduizend zorgverleners en mensen willen weten waar ze het snelst en vooral goed terecht kunnen.’ Om zorg voor wie het nodig heeft beschikbaar te houden, focust CZ zich onder meer op innovaties in de zorg. ‘We willen dat de zorg voor iedereen betaalbaar blijft. We investeren daarom in goede samenwerkingsrelaties met zorgverleners die hun maatschappelijke verantwoordelijkheid willen nemen. Dat noemen we duurzame coalities. Dat is in de kern de rol die we als goede zorgverzekeraar willen hebben.’

Lobregt: ‘Een zorgverzekeraar is de regisseur op het middenveld. Hij zorgt dat de kosten beheerst blijven en richt zich ook op de kwaliteit en de preventie van zorg. Die regiefunctie is heel belangrijk.’

Jan-Huug Lobregt (PwC, links) en Bas van Hoorn (CZ)

Starten midden in de pandemie

De coronacrisis zorgde bij CZ voor veel onzekerheden. ‘Dat was spannend vanuit risicomanagement en compliance gezien. De pandemie verraste ons. Er kwamen ineens onbekende risico’s bij. Het heeft ons nog duidelijker gemaakt dat een groot deel van de trends soms van ver komen. Of dat nu een oorlog is, de Brexit of covid: je blijft afhankelijk’, zegt Van Hoorn.

Lobregt: ‘Het was bijzonder dat jullie daar als eerste mee geconfronteerd werden. Omdat Noord-Brabant in het begin het hardst getroffen werd door het coronavirus.’

Van Hoorn: ‘We hadden hier in Tilburg de eerste patiënt die in het ziekenhuis lag met het coronavirus. We stopten toen ook met werken op kantoor. Ik was destijds bij een andere verzekeraar in het land op bezoek en die begreep niet waarom wij al onze kantoren sloten. Het moest echt doordringen bij mensen boven de rivieren wat er aan de hand was. En toen begon ik zelf ook nog eens aan een nieuwe baan vanachter het scherm. Het eerste anderhalf jaar heb ik mijn nieuwe team daardoor niet fysiek kunnen ontmoeten.’  

‘Risicovereveningsysteem moet beter’

Nu het zwaarste deel van de coronacrisis achter de rug lijkt, kijkt CZ weer verder vooruit. De zorgverzekeraar vindt solidariteit in het huidige systeem een belangrijke waarde. Het risicovereveningsysteem speelt daar volgens Van Hoorn een belangrijke rol in. ‘Dat moet verbeterd worden. Het doel van het risicovereveningsysteem is te voorspellen wat de zorgkosten per verzekeraar worden. Verzekeraars moeten cliënten accepteren en daar mogen en willen we niet in selecteren. Dat is een mooie en sociale collectieve keuze, en dat willen we op een goede manier regelen.

Zo vind ik dat chronisch zieken niet goed gecompenseerd worden in het huidige risicovereveningssysteem. Dat geeft verkeerde prikkels, want verzekerden met een grote zorgbehoefte hebben juist baat bij een zorgverzekeraar die zorg inkoopt die afgestemd is op hun behoefte. Ook zouden we verzekerden veel meer maatwerk kunnen bieden, door hen bijvoorbeeld te wijzen op ‘good practices’ voor hun ziekte. Maar dat kan niet vanwege privacyregels. Als de overheid met steeds scherpere privacyregelgeving komt, wordt het voor ons steeds lastiger het vertrouwen van de mensen te houden en te bieden wat ze willen. Dat knelt.’ 

‘Groot brok technologie nodig om je te wapenen tegen cybercrime’

Qua risico’s ziet Van Hoorn vooral de groei van cybercrime. ‘We zien dat daders daarin steeds slimmer worden. De mens is de zwakste schakel in de keten. Je kunt door middel van een link simpel toegang geven tot een heel netwerk. We trainen het personeel dan ook regelmatig om te voorkomen dat ze ergens intrappen.

Ik heb grote bewondering voor de mensen die bij CZ onze beveiliging overeind houden. Het is een groot brok technologie dat je nodig hebt om je als bedrijf te wapenen tegen cybercrime.’

Lobregt: ‘Je ziet dat steeds meer bedrijven daarmee geconfronteerd worden in de praktijk. Zoals jullie dat operationaliseren om mensen te blijven trainen, lijkt mij heel goed. Werknemers moeten bewust zijn van de risico’s. Vanuit mijn rol als actuaris zien we dat er steeds meer behoefte is om niet-financiële risico’s te kwantificeren. Een verzekeraar kan een kapitaalvereiste aan een niet-financieel risico hangen. Vervolgens kan de verzekeraar meten hoe dit kapitaalvereiste verandert door het risico met managementacties te mitigeren. De impact van de managementactie wordt hiermee transparant, waardoor de verzekeraar ook beter een kosten- en batenafweging kan maken voor het uitvoeren van de actie. Zo hebben we modellen gebouwd om cyberrisico’s te kwantificeren, maar ook om klimaatrisico’s mee te nemen in de premiestelling van de verzekering.’

‘We betalen ongelofelijk veel geld voor zorg’

Voor Van Hoorn is duurzaamheid een van de belangrijkste pijlers. Zelf geeft hij leiding aan een team dat zich daarmee bezighoudt. In de toekomst wil hij met CZ stappen blijven maken. ‘We willen aan de buitenwereld laten zien dat we onze bijdragen leveren aan een duurzame wereld. Dat betekent dat we ook de voetafdruk in de gezondheidszorg moeten verkleinen. Bijvoorbeeld door minder verspilling van medicijnen; we moeten voorkomen dat we ze ongebruikt weggooien. Maar we willen ook onze verzekerden met financiële problemen goed ondersteunen, onder meer omdat we weten dat bestaansonzekerheid vaak weer tot gezondheidsproblemen leidt.’

PwC stelde in een eerder onderzoek dat slimmere inzet van medicijnen tien tot dertien procent van het personeelstekort in de zorg kan ondervangen. Van Hoorn: ‘We betalen ongelofelijk veel geld aan zorg. Dat is inmiddels de grootste kostenpost van de overheid. Er zullen in de toekomst minder mensen zijn die zorg kunnen leveren. Samen met zorgverleners moeten we de ruimte krijgen om te experimenteren. Zo zou je zorgprocessen anders kunnen inrichten met bijvoorbeeld de inzet van e-health. Dat is fijn voor de verzekerde omdat die dan minder vaak naar het ziekenhuis hoeft en zijn of haar (meet)waarden beter in de gaten kan houden. Het werkt misschien niet voor iedereen, maar voor veel mensen zorgt dit voor betere ondersteuning. Met die aanpak kom je al een stuk verder.’

Van Hoorn ziet de komende jaren nog voldoende uitdagingen bij CZ. ‘Mijn grootste drijfveer blijft dat als mensen zorg nodig hebben, je dat ook meteen op maat wil bieden. Ik werk nu twintig jaar in de zorg en het fascinerende vind ik dat ieder jaar weer anders is. Tegelijkertijd heb ik veel ervaring en weet je vaak wat wel en niet werkt. Ondanks dat je van tevoren nooit weet wat je het komend jaar gaat doen, zie je toch steeds weer mooie nieuwe uitdagingen aankomen.’

‘We willen aan de buitenwereld laten zien dat we onze bijdragen leveren aan een duurzame wereld. Dat betekent dat we ook de voetafdruk in de gezondheidszorg moeten verkleinen. Bijvoorbeeld door minder verspilling van medicijnen; we moeten voorkomen dat we ze ongebruikt weggooien. Maar we willen ook onze verzekerden met financiële problemen goed ondersteunen, onder meer omdat we weten dat bestaansonzekerheid vaak weer tot gezondheidsproblemen leidt.’
Bas van HoornCZ