Zakelijke dienstverlening: van urenfabriek naar outcome pricing
De Nederlandse arbeidsmarkt blijft uitzonderlijk krap. Sinds 2013 halveerde het aantal werklozen, terwijl het aantal vacatures ruim verviervoudigde. In de zakelijke dienstverlening, waar mensen de primaire productiefactor zijn, is die krapte nijpend. Dat dwingt tot versnellen op het gebied van digitalisering en artificial intelligence (AI). Zonder digitalisering stagneert de groei, met name op plekken waar volumes, doorlooptijden en compliancedruk samenkomen. Succesvolle dienstverleners verschuiven daarom van meer uren werken naar beter resultaat per uur, geholpen door AI en gedistribueerde cloud. Deze verschuiving heeft impact op het verdienmodel: van urenfabriek naar outcome pricing. In deze update, waarin we ons richten op accountants die MKB-bedrijven bedienen, vertellen we meer over outcome pricing en AI.
Van uren naar outcome pricing in accountancy voor MKB-klanten
Volgens RaboResearch wordt productiviteit steeds belangrijker voor economische groei. We moeten meer doen in minder tijd. Digitale hulpmiddelen zoals AI spelen daarin een grote rol. Door AI slim in te zetten, kunnen bedrijven hun werk beter organiseren, kosten besparen en hun omzet verhogen. Het is dus een goed moment om te starten met AI-agenten. AI-agenten zijn geen hype, maar een slimme stap richting meer productiviteit en betere dienstverlening. Deze ontwikkeling helpt bedrijven om toekomstbestendig te worden. Daardoor zal het verdienmodel wel veranderen; door meer te doen in hetzelfde aantal uren zal niet standaard de omzet omhoog gaan.Wij zien in accountancy aan verplaatsing van declarabele uren naar outcome pricing.
[....]