Gebrek aan visie als gemeenschappelijke factor

Drie voorbeelden van reorganisaties

Uiteraard kenmerkte ook 2023 zich weer door reorganisaties. Als je het niet meer weet: kostenreductie. Dan heb je wat te doen – en dat oogt als bestuurder goed.
En als er dan niemand (RvC, of journalist, of middenmanagement, of beursanalist) vraagt wie er eigenlijk verantwoordelijk is voor de ontstane noodzaak, dan zit je als C-level helemaal op rozen. Bonus al bijna binnen.

Laten we eens drie van die reorganisaties kort nader beschouwen.

Allereerst die van Spotify. Begin december 2023 kondigde Spotify een reorganisatie aan waarmee zo’n 1500 van de 9000 banen verdwijnen. Eerder dat jaar verdwenen er ook al 800 banen. Het kostenniveau moet omlaag. En dat terwijl er goede kwartaalcijfers waren – de omzet in het derde kwartaal was met 26% gestegen en het bedrijf schreef voor het eerst zwarte cijfers. De hoge kosten hangen samen met de groeiambities van Spotify in de afgelopen jaren (m.n. in het maken van podcasts). Blijkbaar is veel geld gaan zitten in ondersteunende diensten en te weinig in werknemers die bijdragen aan activiteiten met echte betekenis. Mmhhh… daar was het management toch zelf bij?! Een activistische aandeelhouder – ValueAct – vindt de kosten ‘geëxplodeerd’. Wij denken dat het beter is te blijven kijken naar de lange termijn topline dan naar de korte termijn bottom line. We typeren dit als gebrek aan durf en visie.

Bron: Blog Leo van de Voort op FM.nl | Klik hier voor het originele bericht